استقرار و توسعه نظام مهندسی ارزش در شرکت پتروشیمی زاگرس
کارفرما: شرکت پتروشیمی زاگرس
مشاور: مؤسسه پژوهشی، مهندسی راهبرد دانش پویا
سال: 1399
هدف:
ایجاد سازمان و ساختار مهندسی ارزش در شرکت پتروشیمی زاگرس، آموزش مدیران و کارشناسان این شرکت و انجام یک مطالعه پایلوت مهندسی ارزش
نتایج :
- ارتقای دانش مدیران و کارشناسان شرکت پتروشیمی زاگرس نسبت به مفهوم و متدولوژی مهندسی ارزش
- استقرار نظام مهندسی ارزش در شرکت پتروشیمی زاگرس جهت بهینه نمودن طرحهای این شرکت از طریق بهبود شاخص ارزش (ارتقای کیفیت و کارآیی و صرفهجویی در هزینهها)
توضیحات بیشتر:
مهندسی ارزش تکنیکی مدیریتی است که با بهرهگیری از فضای خلاقانه حاصل از کار تیمی یک گروه با تخصصهای مختلف و به طور روشمندانه در پی برآوردن نیازهای موجود و ارائه راهحلها و راهکارها به بهترین وجه، با صرف حداقل منابع و در کوتاهترین زمان ممکن میباشد. مهندسی ارزش مبتنی بر کارکردگرایی، خلاقیت، کار تیمی و جامعنگری است. بیشترین اثربخشی این تکنیک در پروژههایی قابل مشاهده است که یکی از ویژگیهای تکرارپذیری زیاد، پیچیدگی، هزینه بالا و ریسک بالا را دارا باشد.
مهندسی ارزش یکی از موفقترین روششناسیهای حل مسأله، کاهش هزینه و بهبود عملکرد و کیفیت است. نگاه کارکردی، به نتیجه رسیدن آن در مدت زمان کوتاه، ارائه راهحلهای اجرایی و انجام کار به دست تیمی که با هدف مشترک و تخصصهای مختلف، کارکردهای پروژه یا محصول را بررسی نموده و با راهکارهای خلاقانه جایگزین مناسبتر برای آن پیشنهاد میکند از وجوه تمایز آن در مقایسه با دیگر تکنیکها و روشهای مشابه میباشد.
بهعبارت دیگر مهندسی ارزش تکنیکی روشمند و کارکردمحور است. این تکنیک بهدنبال کارکردهای محصول، خدمت یا سیستم بهمنظور محققساختن کارکردها با صرف کمترین منابع و هزینه طول عمر، با استفاده از ایدههای خلاقانه یک تیم متخصص و مجرب میباشد.
استقرار و توسعه نظام مهندسی ارزش در شرکت پتروشیمی زاگرس، از طریق برگزاری دورههای آموزشی سطح یک، دو و سه مهندسی ارزش، دوره آموزشی ویژه مدیران و انجام مطالعه آزمایشی (پایلوت) مهندسی ارزش، تدوین ساختارها، نظامنامه و دستورالعملها و ضوابط استقرار دفتر مهندسی ارزش در شرکت پتروشیمی زاگرس و جمعبندی و مستندسازی اقدامات صورت گرفته، تحقق خواهد یافت.