مطالعات برنامهریزی ارزش آزادراه بندر شهیدرجایی- باغات (قطعه بندر شهیدرجایی- تلسیاه)
کارفرما: سازمان بنادر و دریانوردی
محقق: مؤسسه پژوهشی، مهندسی راهبرد دانش پویا
سال:1399
هدف:
ارتقای ظرفیت شبکه جادهای بندر شهیدرجایی از طریق احداث آزادراه
نتایج:
حل مسائل طرح و بهبود شاخص ارزش از طریق ارتقای کیفیت و کارآیی طرح و صرفهجویی در هزینههای دوره عمر
دستاوردها:
- حل مسائل و مشکلات طرح از جمله بهینهسازی نقطه شروع آزادراه، رفع موانع ناشی از لزوم تعریض و بهسازی بزرگراه موجود در نقطه اتصال آزادراه احداثی، حل مشکل یکپارچهسازی اراضی بندر شهیدرجایی و اراضی 2400 هکتاری، بهینهسازی مسیر آزادراه با هدف تامین منافع کلیه ذینفعان منطقه و جلب مشارکت حداکثری آنها در اجرا و بهرهبرداری طرح، ارتقای شاخصهای پدافندی و رعایت حرایم امنیتی و حفاظتی آزادراه، کاهش مسائل اجرایی طرح و…
- صرفهجویی در هزینههای اجرای طرح به میزان حدود 600 میلیارد ریال
- بهبود شاخص ارزش طرح به میزان 70 درصد
توضیحات:
پروژه احداث آزادراه بندر شهیدرجایی- باغات (واقع در استان هرمزگان) یکی از پروژههایی است که در راستای تکمیل شبکه آزادراهی و افزایش ظرفیت حمل و نقل جادهای بین استان هرمزگان و مناطق مرکزی و شمالی کشور در دستور کار قرار گرفته است. این پروژه شامل 6 قطعه به طول کلی 250 کیلومتر میباشد که قطعه اول آن به طول 29 کیلومتر از بندر شهیدرجایی آغاز شده و تا تلسیاه (اتصال به بزرگراه موجود بندرعباس- باغات- سیرجان) ادامه خواهد داشت.
مطالعات برنامهریزی ارزش آزادراه بندر شهیدرجایی- باغات (قطعه بندر شهیدرجایی- تلسیاه) با هدف بهبود شاخص ارزش طرح و حل مسائل و چالشهای عمده آن، توسط موسسه پژوهشی- مهندسی راهبرد دانش پویا به انجام رسید. در کارگاه برنامهریزی ارزش، 189 ایده در ارتباط با کارکردهای محوری طرح پیشنهاد گردید که از این تعداد، 24 ایده جهت بررسی بیشتر در فاز توسعه انتخاب شد. در ادامه و پس از بررسی ایدههای منتخب در فاز توسعه، تعداد 12 گزینه (شامل 7 گزینه مربوط به مسیر آزادراه و 5 گزینه تکمیلی) استخراج گردید.
در نهایت و پس از بررسیهای صورت گرفته توسط تیم برنامهریزی ارزش گزینه عبور از غرب اراضی 2400 هکتاری (اراضی پشتیبانی بندر شهیدرجایی) و شمال کوههای فولادی با احداث تونل و سپس اتصال به بزرگراه موجود بندرعباس- باغات در شمال تلسیاه، بهعنوان گزینه منتخب تیم برنامهریزی ارزش برگزیده شد. این گزینه در مقایسه با طرح مبنا، شاخص ارزش طرح را به میزان 70 درصد بهبود بخشیده و حدود 600 میلیارد ریال صرفهجویی در هزینههای اجرای طرح را به دنبال خواهد داشت. از جمله مزایای گزینه مزبور در مقایسه با طرح مبنا، حل مشکل یکپارچهسازی اراضی بندر شهیدرجایی و اراضی 2400 هکتاری از طریق بهینهسازی نقطه شروع آزادراه، عدم وجود معارضین جدی در مسیر عبور آزادراه، رفع مشکلات و موانع ناشی از تعریض و بهسازی بزرگراه موجود از طریق بهینهسازی نقطه انتهایی مسیر آزادراه، کاهش مشکلات زیرسازی و اجرای راه، ارتقای شاخصهای امنیتی و پدافندی و… را میتوان نام برد.