مطالعات مهندسی ارزش تعیین اولویت احداث و تطویل موجشکنها یا لایروبی جهت حل مشکل رسوبگذاری بندر فریدونکنار
کارفرما: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران- منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر
مشاور: مؤسسه پژوهشی، مهندسی راهبرد دانش پویا
سال : 1400 – 1399
هدف:
ارتقای شاخص ارزش (صرفهجویی در هزینههای دوره عمر، بهبود کیفی و کارکردی طرح)، حل مسائل طرح
توضیحات بیشتر:
در حال حاضر بندر ریگ با مشکلات عدیده زیرساختی روبروست. به دلیل کمعمقی شدید در اکثر نواحی خور ریگ، شناورها فقط در زمان مد کامل (سه روز در ماه) امکان تردد تا اسکله تجاری را دارند. همچنین بندر فاقد انبار محوطه بارچینی و دپوی کالا میباشد. مساحت اراضی بندر ریگ در حدود یک هکتار است که با توجه به محدود شدن بندر و گسترش ناحیه شهری، امکان توسعه آن وجود ندارد. سالانه حدود 150 تا 160 هزار مترمکعب رسوبات وارد محدوده بندر میشود که عمده این رسوبات ناشی از رودخانه شور است که در حوالی خور ریگ به دریا تخلیه میگردد.
در مطالعات مهندسی ارزش بندر ریگ، علاوه بر هدف اصلی مطالعات که همانا بهبود شاخص ارزش طرح از طریق ارتقای شاخصهای کیفی و کارکردی و صرفهجویی در هزینههای دوره عمر بوده است، تیم مهندسی ارزش تمرکز خود را بر یافتن راهکارهای مناسب جهت حل مسائل اصلی طرح از جمله رفع مشکل رسوبگذاری بندر از طریق مهار رسوبات ورودی رودخانه شور و ارائه طرح مناسب جهت کنترل رسوبات در دو بخش دریا و خشکی (بالادست رودخانه) و همچنین رفع محدودیت فضای پسکرانه بندر قرار داد.
در کارگاه اصلی این مطالعات که طی روزهای 11 الی 13 امردادماه 1401 در تهران برگزار شد، مجموعا 116 ایده پیشنهاد گردید که از این تعداد 26 ایده به عنوان ایدههای برتر کارگاه جهت بررسی بیشتر در فاز توسعه انتخاب شد. در ادامه و پس از بررسی، غربال و ترکیب ایدههای منتخب، 9 گزینه استخراج گردید که در گام بعدی مطالعات و پس از ارزیابی گزینههای منتخب، در نهایت 7 گزینه جهت محاسبه شاخص ارزش و اولویتبندی، برگزیده شد.
پس از بررسیهای فنی و اقتصادی، گزینه «ایجاد حوضچه در محل موجود، احداث جتی در غرب و برداشت بخشی از موجشکن فعلی بندر جهت ایجاد کانال دسترسی» به عنوان گزینه برتر انتخاب و به کارفرمای طرح پیشنهاد شد. این گزینه علاوه بر بهبود کیفی 38 درصدی نسبت به طرح مبنا، هزینههای اجرا و دوره عمر طرح را بهترتیب 2200 و 3450 میلیارد ریال کاهش خواهد داد. صرفنظر از صرفهجویی قابلتوجه این گزینه، از دیگر مزایای آن میتوان به ایجاد فضای پسکرانه کافی، قابلیت توسعه آتی بندر، تامین آبخور مناسب با طول موجشکن کمتر، کاهش طول کانال دسترسی، کاهش زمان اجرای طرح، انطباق حداکثری با طرح جامع مصوب بندر، حل مشکل رسوبگذاری بندر ناشی از رودخانه شور و عدم نیاز به تغییر یا احداث سازه در مسیر رودخانه اشاره نمود.
نتایج این مطالعات در شهریورماه 1401 در ابتدا توسط کمیته مهندسی ارزش سازمان بنادر مورد بررسی و تایید قرار گرفت و سپس در شورای معاونین این سازمان به تصویب نهایی رسید.