برگزاری کارگاه مهندسی ارزش حل مشکل رسوبگذاری بندر فریدونکنار
یکی از مشکلات و موارد اساسی بندر فریدونکنار – بهمانند سایر بنادر شمالی کشور – که همواره عملیات بهرهبرداری را با مشکل مواجه نموده است، رسوبگذاری در کانال دسترسی و حوضچه بندر است. آنچنان که مشخص است، مهندسی پروژه به لحاظ طول دستکهای موجشکن و زاویه کانال ورودی دارای مشکل است؛ به نحوی که نرخ رسوبگذاری بندر همانند سایر بنادر مجاور، زیاد است. همانگونه که اشاره شد این موضوع علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف لایروبی سالانه، عملیات بهرهبرداری جاری بندر را نیز متوقف میکند که با توجه به انحصار تجهیزات لایروبی در سواحل شمالی کشور، این مشکل از اهمیتی دو چندان برخوردار است.
به منظور حل مسائل یاد شده و دستیابی به راهکاری مناسب جهت کنترل و کاهش رسوبات بندر، مطالعات “مهندسی ارزش تعیین اولویت احداث و تطویل موجشکنها یا لایروبی جهت مشکل رسوبگذاری بندر فریدونکنار” توسط کارفرمای طرح (اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران- منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر) به موسسه پژوهشی- مهندسی راهبرد دانش پویا واگذار گردید تا با تشکیل تیمی از متخصصان، خبرگان و ذینفعان طرح نسبت به ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص اقدام نماید.
بازدید میدانی و جلسه پیشکارگاه مهندسی ارزش در روز 29 اردیبهشتماه 1400 در بندر فریدونکنار برگزار شد و مطابق برنامهریزی انجام شده، کارگاه اصلی این مطالعات نیز طی روزهای 19 لغایت 21 خردادماه 1400 در تهران برگزار گردید. در نهایت و پس از طی فازهای مختلف کارگاه، تعداد 95 ایده در ارتباط با کارکردهای محوری طرح توسط اعضای تیم پیشنهاد شد که از این تعداد 28 ایده جهت بررسی بیشتر در فاز توسعه انتخاب گردید و 11 ایده نیز بهعنوان توصیههای تیم به کارفرمای طرح ارائه شد.
ایدههای منتخب کارگاه در قالب دستهبندیهای کلی «تخلیه مخازن رسوبی و امکان استفاده از مصالح حاصل از لایروبی»، «اصلاح و بهبود گزینه طرح مبنا»، «استفاده از روشهای ترکیبی کنترل رسوب (سخت و نرم)» و «احداث دستک رسوبگیر و احداث یا تطویل موجشکنها» تقسیمبندی گردیده و توسط تیمهای توسعه مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعات در حال حاضر، در فاز توسعه ادامه دارد ….