بازدید میدانی از مرحله اجرایی شدن نتایج مطالعات رفع کمبود ظرفیت کانال سیلبرگردان غرب در محدوده پارک ارم (از مجموعه پروژههای تعریف شده در حوزه رودخانه کن تهران)
کانال سیل برگردان غرب یکی از شاخههای اصلی رودخانه کن است که رواناب نواحی شمالی و شمال غرب شهر تهران را جمعآوری کرده و در انتها با عبور از ضلع جنوبی پارک ارم به رودخانه کن تخلیه میشود. این کانال پس از توسعه شهر دستخوش تغییرات بسیاری شده که منجر به کاهش ظرفیت آن برای انتقال ایمن سیلاب شده است. به دلیل کمبود ظرفیت کانال در محدوده پارک ارم پروژه ” رفع کمبود ظرفیت کانال سیل برگردان غرب در محدوده پارک ارم ” در اولویت مطالعات کارفرما قرار گرفت. این پروژه ذیل مطالعات طراحی پایه و تفصیلی مدیریت آبهای سطحی حوزه آبریز رودخانه کن که به گروه مشارکت “عمران محیط زیست” و “مؤسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا” واگذار شده، معرفی شده است.
مهمترین عارضه موجود در این بازه پل ورودی به پارک ارم است که به نوعی مهمترین عارضه در کل مسیر پروژه بوده و با وقوع سیلاب میتوانست خط متروی تهران کرج که در مجاورت کانال واقع شده را در معرض خطر قرار دهد.
با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعات مرحله طراحی پایه میبایستی در این محدوده پل ورودی به پارک ارم که منجر به کاهش ارتفاع کانال سیلبرگردان و ایجاد گلوگاه در مسیر جریان شده بود تخریب و بهسازی کانال صورت بگیرد. پس از چندین مرحله ارائه نتایج مطالعات به کارفرما (سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران)، مشاور مادر مطالعات (مهندسین مشاور سازیان)، شهرداری منطقه 5، مدیران پارک ارم و توضیح وضع موجود، خطرات ناشی از این گلوگاه در زمان وقوع سیلاب تبین گردید. نهایتا با هماهنگی به عمل آمده بین ذینفعان، عملیات تخریب پل ارم در 99/01/05 شروع گردید. گروه مشارکت عمران محیط زیست-راهبرد دانش پویا به عنوان مشاور طرح علاوه بر ارائه راهکارهای هیدرولیکی و سازهای برای بهبود شرایط هیدرولیکی کانال، طرح بهسازی اتصال مجرای وسک به کانال سیلبرگردان غرب را نیز ارائه کردهاند.
روز چهارشنبه 99/01/27 با حضور مدیر پروژه کارفرما، عوامل دستگاه اجرایی (شرکت خاکریز آب)، کارشناسان مشاور مادر، مدیر پروژه و کارشناسان گروه مشارکت عمران محیط زیست-راهبرد دانش پویا از محل پروژه و مرحله پایانی عملیات تخریب پل ورودی پارک ارم بازدید به عمل آمد. طی این بازدید مدیر پروژه و مدیر فنی مشاور ضمن توضیح روند اجرای طرح اصلاحی کانال پس از تخریب پل، نقشههای معماری و سازهای طرح را برای عوامل اجرایی تشریح کردند.
با اجرایی شدن طرح بهبود کانال سیلبرگردان غرب در محدوده پارک ارم به ویژه محل پل ارم، ظرفیت کانال افزایش یافته و توانایی عبور سیلاب طرح با دبی 144 متر مکعب بر ثانیه را خواهد داشت. با انتقال ایمن سیلاب از پسزدگی و خروج جریان از کانال جلوگیری شده و ایمنی خط متروی تهران-کرج، پارکینگ شقایق و محدوده پارک ارم که در دو طرف این کانال هستند فراهم خواهد شد.