برگزاری جلسه کارگاه تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی ناوگان موتورسیکلت
جلسه ای با عنوان کارگاه تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی ناوگان موتورسیکلت در تاریخ 97/12/25 در شرکت کنترل کیفیت هوا با مدیریت موسسه راهبرد دانش پویا در راستای کنترل ناوگان مونورسیکلت در شهر تهران و تاثیر آن بر آلودگی هوا برگزار شد. در این کارگاه با رویکرد مهندسی ارزش و با بحث در مورد حکمرانی خوب به 8 اصل مهم اشاره شد؛ مشارکت، شفافیت، قانون گرایی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، ایجاد عدالت و ایجاد وفاق و کارآمدی. در این جلسه دو اصل وفاق و مشارکت مورد توجه قرار گرفته است و همانطور که ذکر شد از متدولوژی (برنامهریزی) مهندسی ارزش در آن استفاده شده است. ایدههای مطرحی از جنبههای مختلف مانند اجرایی بودن، هزینه و زمان و کارآمد بودن قبلا مورد بررسی قرار گرفته است و در این جلسه راهکارها از نظر متخصصین از دستگاههای مختلف بررسی میشود.
در ادامه مهندس شهیدزاده تاکید کردند، این کار مقدمهای برای ایجاد برنامه در جهت کاهش آلودگی است که قدمهای مختلفی داشته است و در این قدم ذینفعان باید اعمال نظر کنند تا از اعمال نظر تک بعدی که اکثرا منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد، جلوگیری شود.
همچنین کارشناسان موسسه راهبرد دانش پویا، توضیحات کلی در خصوص آمار و ارقام مربوط به آلودگی هوای شهر تهران توسط ناوگان موتورسیکلت، آمار بانک جهانی در خصوص خسارات ناشی از این ناوگان و اهمیت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) منتشر شده از این ناوگان ارائه دادند. در راستای آسیب شناسی این حوزه به نبود سازوکار مناسب در بحث قانون گذاری، عدم توجه به موانع اجرایی نشدن، در نظر نگرفتن ملاحظات اجتماعی، هرم هزینه ناصحیح و هدفگذاری بزرگ اشاره شد. در این جلسه تمهیدات جهانی در راستای اجرای طرح موتورسیکلت برقی در نظر گرفته شد. موانع موجود در جهان شامل محدودیت ایستگاههای شارژ، بحث ایمنی، پیمایش محدود و… مطرح گردید.
در بحث و تبادل نظر میان متخصصان بیان شد: آمار مربوط به تعداد ناوگان موتورسیکلت از نظر کاربری شغلی و غیر شغلی نامشخص است اگر تعداد مربوط به نوع غیر شغلی بسیار ناچیز است میتواند در ارزشگذاری لحاظ نشود. در طرح اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده و جایگزینی با نوع برقی دو مورد موتورسیکلت برقی با باتری غیر مالک و باتری مالک اضافه شد. طرح تبدیل و جایگزینی موتورسیکلت گازسوز به لحاظ موارد ایمنی قابلیت اجرا ندارد. سیاستهای تنبیهی در خصوص طرحهای ارائه شده در نظر گرفته نشده است. در رابطه با نوع موتورسیکلتهای برقی تمرکز بر روی 3 کیلووات نادرست و محدود کننده است و باید این موضوع بر عهده سازندگان گذاشته شود. در خصوص آلایندگی باید در مهندسی ارزش وزن آلایندگی خودروهای فرسوده (%20 خودروها مسئول %80 آلایندگی) دیده شود. هزینههای اقتصادی مربوط به طرحهای بیان شده به گفته دکتر عرب در مخرج کسر شاخص ارزش در نظر گرفته شده است.
در ادامه جلسه، توافقاتی در خصوص وزندهی معیارهای ارزشگذاری انجام گرفت و راهکارهای پیشنهادی بر اساس این معیارها ارزشگذاری شدند. در نهایت با اعمال نظر متخصصان، معیارهای ارزشگذاری شامل: سرعت و سهولت اجرا سهولت بهرهبرداری و نگهداری، رضایتمندی بهرهبرداری، سازگاری با محیط زیست، استفاده بهینه از زیرساختهای موجود، جذابیت برای سرمایهگذار، مشارکت و رضایت ذیربطان، پایداری ( دوام، عمر مفید و…)، استطاعت برای بهرهبرداران ( توان دستیابی برای عموم) و اثربخشی برای کاهش آلایندگی است.