بازدید کارشناسان مشارکت آشناب– راهبرد دانش پویا از حادثه تخریب پل راهآهن و پل بزرگراه فتح
در پی شروع بارش از شب سهشنبه 23 آبانماه و تداوم آن تا صبح روز چهارشنبه 24 آبانماه، میزان دبی رودخانه کن به سرعت افزایش یافت. در محل تقاطع رودخانه با بزرگراه فتح (جاده قدیم) به دلیل انجام عملیات اجرایی جهت ساخت پل جدید راهآهن، سیلابیشدن جریان رودخانه منجر به فرسایش کوله چپ پل در دست ساخت راهآهن و در نتیجه تخریب یکی از دهانههای آن گردید.
این مسئله منجر به شروع آبشستگی در بستر رودخانه کن در محدوده بالادست آبشکن موجود و پل راهآهن گردید. با افزایش شدت و حجم آبشستگی کف و بهدلیل افزایش سرعت آب و اختلاف تراز قابل توجه (حدود بیست متر) بین کف رودخانه در محل پایههای پل بزرگراهی کن و پاییندست آبشکن، پایه پلهای مذکور نیز در معرض آبشستگی و تخریب قرار گرفتند.
در نهایت با تداوم آبشستگی شدید، پایههای پل بزرگراهی (مسیر تندرو) و پل قدیم (کندرو غرب به شرق) و همچنین عرشه پل بزرگراهی (مسیر تندرو) تخریب گردید.
در مجموع، آسیب وارده به پلهای بزرگراهی، منجر به قطع ارتباط از طریق اتوبان فتح و انتقال بار ترافیکی آن به سایر محورها گردید.
کارشناسان مشارکت آشناب- راهبرد به عنوان مشاور مادر مطالعات جمعآوری آبهای سطحی، طی روزهای 24، 26، 29 و 30 آبان ماه از محل وقوع حادثه سیلاب بازدید به عمل آورده و به جمعآوری اطلاعات میدانی حین بروز حادثه و پس از آن پرداختند. این تیم، با توجه به شواهد و بازدیدهای میدانی و با بررسی اولیه سوابق مطالعات صورت گرفته در محدوده پل کن، به تدوین گزارش “بررسی سیلاب روز 24 آبان ماه 1391 و اثرات آن در تخریب پل در دست احداث راهآهن و پل بزرگراه فتح” پرداخته و به کارفرما تحویل نمودند.
در مجموع عدم رعایت ملاحظات فنی در اجرای پل جدید راهآهن و بهویژه سیستم انحراف آن (بهعنوان عامل کوتاهمدت)، آبشستگی موضعی پایههای پل و برداشت بیرویه شن و ماسه پاییندست پل و ایجاد اختلاف تراز زیاد در مقطع کوتاه پاییندست پلهای بزرگراهی (بهعنوان عامل بلندمدت) را میتوان به عنوان عوامل اصلی بروز حادثه سیلاب 24 آبانماه در محدوده پل بزرگراهی فتح عنوان نمود