مطالعات مهندسی ارزش پارکینگ زیرزمینی ملت
کارفرما: سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران
مشاور : موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا
تاریخ : 1391
پس از برگزاری کارگاه اصلی مطالعات مهندسی ارزش تونل نیایش در تاریخ 8 و 9 خردادماه و طرح مسائل مرتبط با اجرای پارکینگ زیرزمینی ملّت و ارتباط آن با تونل نیایش، انجام مطالعات مهندسی ارزش پارکینگ زیرزمینی به صورت جداگانه در دستور کار سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران قرار گرفت. لذا با توجه به تاکید کارفرمای محترم بر انجام سریع مطالعات فوق و پیرو هماهنگیهای بهعمل آمده سمینار پیشمطالعه در تاریخ 23 خرداد ماه با حضور عوامل اجرایی و ذیربطان طرح (کارفرما، مشاورین و بهرهبرداران) در محل کارگاه مرکزی تونل نیایش برگزار گردید. سمینار مذکور که با حضور فعال نمایندگان شرکت کنترل ترافیک (معاون فنی، کارشناسان شرکت و مشاورین) برگزار شد، مشاور محترم طرح نسبت به ارائه طرح پیشنهادی خود اقدام نمود. همچنین فرصتها، مسائل و چالشهای طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از جمله مهمترین مسائلی که در این مطالعه مطرح گردید، بحث توجیهپذیری اقتصادی طرح، مسائل زیستمحیطی (آلودگی هوا) و همچنین مسائل مرتبط با بهرهبرداری از آن و بهویژه ارتباط بین پارکینگ و تونل نیایش بود. لازم به ذکر است که مهمترین مسئلهای که از جانب شرکت کنترل ترافیک در خصوص آن اظهار نگرانی گردید، بحث ارتباط ترافیکی و همچنین تهویهای بین پارکینگ و تونل، به ویژه تونل جنوبی بودهمچنین کارگاه اصلی مطالعات در تاریخ 10 و 11 تیرماه برگزار گردید.
جهت ایدهپردازی با توجه به اهم مسائل و فرصتهای طرح تعداد 8 کارکرد اصلی جهت ایدهپردازی انتخاب گردید که تأمین درآمد (افزایش توجیهپذیری اقتصادی طرح)، کاهش آلودگی و جلوگیری از تبادل هوای بین تونل و پارکینگ از مهمترین آنها میبود. در کل در طی فاز ایدهپردازی، تعداد 212 ایده برای کارکردهای منتخب توسط اعضای تیم ارائه گردید که از بین آنها تعداد 39 ایده منتخب جهت ارزیابی انتخاب شدند. در فاز ارزیابی نیز با توجه به امتیازات کسب شده توسط ایدهها تعداد 23 ایده جهت توسعه انتخاب و تیمهای توسعه برای آنها تشکیل گردید.
پس از برگزاری کارگاه اصلی و در مجموع با توجه به ابهامات موجود در خصوص توجیهپذیری اقتصادی طرح و نتایج مقایسه اقتصادی گزینه روزمینی با طرح پیشنهادی، مسائل و چالشهای احتمالی در زمان بهرهبرداری از طرح و تأثیرات زیستمحیطی پارکینگ بر فضای پارک ملّت و بیمارستان قلب شهید رجایی، مقرر گردید مسئله انتخاب گزینه مناسب جهت احداث فضای پارکینگ مورد نیاز محدوده طرح با تاکید بیشتر بر روی گزینههای سطحی (روزمینی) مورد بررسی قرار گیرد و گزینه اجرای پارکینگ زیرزمینی متوقف گردد.