مطالعات مهندسی ارزش محور اتصال بزرگراه نیایش به بزرگراه امام علی(ع)
کارفرما: شرکت سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران
مشاور : موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا
تاریخ :91 – 1390
مطالعات مهندسی ارزش بزرگراه طبقاتی صدر
بر طبق برنامه کار مطالعات مهندسی ارزش، کارگاه پیشمطالعه مهندسی ارزش بزرگراه طبقاتی صدر در روز شنبه 23 اردیبهشت ماه 1391 در محل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و کارگاه اصلی در طی روزهای 24 و 25 خردادماه در محل کارگاه پروژه برگزار گردید. در کل در طی فاز ایدهپردازی، تعداد 114 ایده برای کارکردهای منتخب توسط اعضای تیم ارائه گردید که از بین آنها تعداد 22 ایده منتخب جهت ارزیابی انتخاب شدند. در فاز ارزیابی نیز با توجه به امتیازات کسب شده توسط ایدهها تعداد 18 ایده جهت توسعه انتخاب و تیمهای توسعه برای آنها تشکیل گردید. ایدههای منتخب در سه سرفصل اصلی بهرهبرداری و زیستمحیطی، ترافیکی، اجتماعی و در صورت نیاز با یکدیگر ادغام شدند. با توجه به تجارب بهنسبت کم داخلی موجود در زمینه اجرای بزرگراههای طبقاتی بهویژه مسائل بهرهبرداری از آنها، بهمنظور توسعه هر چه بهتر ایدههای پیشنهادی مراجع مختلف معتبر خارجی (مانند گزارشات مجمع جهانی راه (پیارک) و…) مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات و مصادیق لازم برای هر یک از ایدههای پیشنهادی در قالب فصول مربوطه تهیه و ارائه گردید، که میتوان این تجارب را به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مطالعه حاضر عنوان نمود.
پس از توسعه ایدهها و دستهبندی نهایی آنها، در نهایت از بین ایدههای پیشنهادی علاوه بر طرح مبناء (گزینه صفر) چهار گزینه به عنوان گزینههای پیشنهادی مطالعات مهندسی ارزش بزرگراه طبقاتی صدر پیشنهاد گردید. همچنین نتایج حاصل از مطالعه در تاریخ 16 مردادماه 1391، با حضور عوامل اجرایی طرح بهویژه مجری محترم طرح، مدیرعامل، معاونت فنی و سایر کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در طی جلسهای ارائه گردید.. بر اساس محاسبات صورت گرفته شاخص ارزش مربوط به طرح مبناء و گزینههای 1 تا 4، به ترتیب برابر 571، 642، 684، 728 و 828 بدست آمد. همچنین ایدههای پیشنهادی گزینه برتر (گزینه 4) به شرح زیر میباشد؛
– ایجاد جمع و پخشکننده در محل پل بابائی و اصلاح لوپ شمالشرقی بزرگراه امام علی(ع)
– ساماندهی ورودی از بزرگراه طبقاتی به محدوده قیطریه
– تأمین دسترسی شمال به شرق پاسداران به بابائی (با لوپ یا رمپ جهتی از میدان خاش،..)
– استفاده از آسفالت متخلخل جهت کاهش آلودگی صوتی
– سرپوشیده نمودن بخشی از بزرگراه جهت کاهش آلودگی صوتی و بهبود منظر شهری طرح
– استفاده دومنظوره از پانلهای خورشیدی جهت تأمین روشنایی بزرگراه و کاهش آلودگی صوتی
– نصب پانلهای جاذب صوت زیر عرشه بزرگراه طبقاتی بهویژه در مناطق حساس
– استفاده از لامپهای کم مصرف LED برای تأمین روشنایی بزرگراه طبقاتی
– استفاده از انرژیهای نو جهت تأمین روشنایی بزرگراه و نورپردازی آن
– استفاده از لولهها و اتصالات منعطف برای زهکشی بزرگراه
– اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخزدگی روی بزرگراه
– اتخاذ تمهیدات لازم برای تبادل بین خطوط رفت و برگشت روی بزرگراه در شرایط اضطرار
– نصب پلههای اضطراری (ثابت یا متحرک) دسترسی به سطح طبقاتی بزرگراه.
مطالعات مهندسی ارزش تونل نیایش
بر طبق برنامه کار مطالعات مهندسی ارزش، کارگاه پیشمطالعه مهندسی ارزش تونل نیایش در روز شنبه 23 اردیبهشت ماه 1391 در محل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و کارگاه اصلی در طی روزهای 8 و 9 خردادماه در محل سازمان و کارگاه پروژه برگزار گردید.
در فاز ایدهپردازی در مجموع برای کارکردهای منتخب 163 ایده مختلف مطرح گردید. در نهایت اعضای تیم، 28 ایده برتر (مرتبط با کارکردهای ششگانه منتخب در فاز تحلیل کارکرد) را برای توسعه در فاز پنجم مطالعات مهندسی ارزش تونل نیایش پیشنهاد دادند. جهت توسعه ایدهها، ایدهها در چهار سرفصل اصلی بهرهبرداری، ترافیکی، اجتماعی و زیستمحیطی دستهبندی و در صورت نیاز با یکدیگر ادغام شدند. با توجه به تجارب بهنسبت کم داخلی موجود در زمینه تونلهای شهری بهویژه مسائل بهرهبرداری از آنها، بهمنظور توسعه هر چه بهتر ایدههای پیشنهادی مراجع مختلف معتبر خارجی (مانند گزارشات مجمع جهانی راه (پیارک) و…) مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات و مصادیق لازم برای هر یک از ایدههای پیشنهادی در قالب فصول مربوطه تهیه و ارائه گردید، که میتوان این تجارب را به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مطالعه حاضر عنوان نمود.
پس از توسعه ایدهها و دستهبندی نهایی آنها، در نهایت از بین ایدههای پیشنهادی علاوه بر طرح مبناء (گزینه صفر) چهار گزینه به عنوان گزینههای پیشنهادی مطالعات مهندسی ارزش تونل نیایش پیشنهاد گردید. همچنین نتایج حاصل از مطالعه در تاریخ 3 مردادماه 1391، با حضور عوامل اجرایی طرح بهویژه مجری محترم طرح، مدیرعامل، معاونت فنی و سایر کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در طی جلسهای ارائه گردید. بر اساس محاسبات صورت گرفته شاخص ارزش مربوط به طرح مبناء و گزینههای 1 تا 4، بهترتیب برابر 587، 799، 829، 894 و 900 بدست آمد. همچنین مهمترین ایدههای منتخب در گزینه 4 که بالاترین شاخص ارزش از بین گزینهها را به خود اختصاص داده است، به شرح زیر میباشد؛
– ایجاد سازمان/ شرکت تونلهای شهری تهران جهت طراحی، اجرا، بهرهبرداری و نگهداری از تونلهای شهری، چنین سازمانی در حال حاضر موجود نمیباشد.
– امتداد پرتال (محدوده ورودی ) تونل جهت استفاده از روشنایی روز بهمنظور کاهش مصرف انرژی در تأمین روشنایی، که در طرح مبناء مدنظر قرار نگرفته است.
– استفاده از روسازی بتن غلتکی (RCCP) به جای روسازی آسفالتی (طرح مبناء) جهت افزایش ایمنی و کاهش آسیبپذیری در مقابل آتشسوزیهای احتمالی
– استفاد از اینورتر (درایو) جهت کنترل دور در جتفنها به جای موتورهای تک سرعته (طرح مبناء) جهت کاهش میزان انرژی مصرفی سیستم تهویه تونل و هزینههای مربوطه.
– اتخاذ تمهیدات لازم جهت ثبت حوادث و رویدادهای مرتبط با تجهیزات مختلف تونل جهت ایجاد سیستم بهرهبرداری و نگهداری پیشگیرانه و مستندسازی حوادث؛ این پیشنهاد در طرح مبناء مدنظر نمیباشد.
– اتخاذ تمهیدات ترافیکی جهت استفاده از تهویه طبیعی تونل و جلوگیری از تردد ماشینهای دوزاد در داخل تونل
– استفاده از لامپهای LED بهجای لامپهای بخارسدیم (طرح مبناء) جهت تامین روشنایی تونل، بهویژه روشنایی اضطراری
– یکپارچهسازی سیستم هوشمند (ITS) کل طرح شامل تونل و بزرگراه طبقاتی صدر به جای اجرای سیستم بهرهبرداری مجزا و اتصال آن به سیستم مدیریت ترافیکی کل شهر تهران بهویژه محدوده طرح
– ایجاد سیستم اخذ عوارض به صورت کاملا الکترونیکی (ترکیبی از دوربینهای ویدیویی و سیستم استفاده از برچسب عوارض)